.
News Update :
Home » » Terengganu miliki padang bola sintetik pertama

Terengganu miliki padang bola sintetik pertama

3 Feb 2013 6:11 pm


Ahmad Shabery Cheek
Ahmad Shabery Cheek (kiri) meneliti rumput tiruan sewaktu melawat padang yang telah siap dibina di Tok Jiring di sini, hari ini.
TERENGGANU menjadi negeri pertama memiliki padang bola sepak sintetik atau padang rumput tiruan bernilai RM1.1juta yang telahpun siap dibina di Kampung Tok Jiring, dekat sini.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, saiz keluasan padang tersebut menepati piawaian minimum Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) untuk perlawanan bertaraf antarabangsa.

"Ini adalah antara projek peringkat awal. Sekiranya berjaya, kami harap semua padang sekolah dan awam di negara ini dapat diganti dengan padang sintetik secara berperingkat," katanya kepada pemberita selepas melawat padang sintetik tersebut di Kuala Terengganu, hari ini.

Dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10), kerajaan telah menyediakan peruntukkan RM50 juta bagi membina dua buah padang bola sepak sintetik di setiap negeri dengan setiap satu menelan kos antara RM1.1 dan RM1.7 juta.

Ahmad Shabery berkata, walaupun kos pembinaan padang sintetik lebih mahal berbanding padang rumput biasa sekitar RM500,000 setiap satu namun ia tahan lasak sehingga 10 tahun dan mampu menjimatkan kos penyelenggaraan.

Projek di Tok Jiring dalam Parlimen Kuala Nerus ini adalah yang pertama di mana beberapa lagi padang sedemikian kini dibina di seluruh negara yang akan menyaksikan model baharu kepada pembangunan bola sepak negara. - Bernama

1 comments:

Anonymous said...

Padang bola merata tempat kampung daerah.... tapi yang dapat ke olimpik acara trek... apa kata perbanyakkan trek pulak

Post a Comment

 
© Copyright Matbola NetworkMAT BOLA2012-2013 | Design by MatBola Network | Powered by Matbola Network.